Jori pindakaas

IMG_0540

Jori pindakaas; een biologische pindakaas gemaakt van vers gebrande pinda’s en een snufje zeezout. Vanaf jongs af aan stond een grote pot (650 gram) van deze pindakaasvariant bij mij en mijn ouders op tafel tijdens het ontbijt en de lunch. Klassiek element van de Jori pindakaas is de (centimeter) dikke laag (pinda) olie die (vooral) bij het voor het eerst openen van de pot op de gebrande en gestampte pinda’s drijft. Na het openen van de pot pindakaas zijn een groot mes en een paar sterke armen nodig om de pindakaas tot een smeuïg geheel te roeren.

Bij mijn vriendjes, allemaal “Calvé’ers”, viel ik natuurlijk wel een beetje uit de toon met deze iets minder mainstream pindakaas. Mijn Calvé vriendjes uit de buurt waren dan over het algemeen ook niet zo te spreken over de Jori pindakaas. In vergelijking met de kunstmatig ogende Calvé is een pindakaasvariant met zichtbare stukjes pinda en een laag olie natuurlijk ook best eng. Resultaat was dat ze liever niet meer bij mij tussen de middag wilden komen eten. En mijn neefje, ook niet zo’n Jori pindakaas liefhebber, nam steevast zijn eigen potje Calvé mee als hij bij ons kwam logeren. Terugkijkend is dit toch één van mijn “traumatische” jeugdervaringen geweest.

Bij het verlaten van mijn ouderlijk huis ben ik gestopt met het eten van de Jori pindakaas. Toch wil ik (jaren later) nog een keer de confrontatie met de Jori pindakaas aangaan. Ik besluit twee goede vrienden, Alexander en Laurens, bij mij thuis uit te nodigen en ze te trakteren op een lunch met vers brood van de bakker en Jori pindakaas. Alexander en Laurens, beide “Calvé’ers”, zijn in het begin lichtelijk sceptisch. Al snel volgen teksten als: “Bij het eten van Jori pindakaas hoort toch ook een ongeschoren baard” en na het zien van de pot: “Het lijkt net een soort drijfzand”. Bij het openen van de deksel slaat de stemming al enigszins om. “Hij ruikt wel lekker hoor, lekker naar pinda’s”. Ook over de smaak zijn zowel Laurens als Alexander te spreken. “Bij de eerste hap had ik wel lekker de pinda sensatie”, zegt Laurens. “Het is een minuutje of vijf roeren, maar dan heb je ook wat”, volgt Alex.

De voor mij persoonlijk mooiste uitspraak komt van Laurens die zegt dat hij het onbegrijpelijk vind dat mijn vriendjes van vroeger niet meer mij me tussen de middag wilde komen eten. “Als ik toen je vriendje was geweest, zou ik elke dag langskomen om te komen eten”, aldus Laurens. Met deze therapeutische woorden zijn we bijna aan het einde van dit blog. Check nog even onderstaande uitspraken om te beoordelen of Jori pindakaas ook iets voor jou is.

Is Jori pindakaas iets voor jou?

“Het smaakt meer naar pinda’s dan Calvé”.

“De pindakaas blijft wel een beetje aan je gehemelte plakken”.

“Het was even wennen, maar het was wel een lekkere notensmaak en wat minder de botersmaak van andere pindakazen”.

“Hij is wel vrij prijzig (vijf euro voor 650 gram) en niet in de supermarkt hier om de hoek te vinden”.

“Je moet wel van een beetje roeren houden”.

Leave a Reply

