Bewust in Bamako

Mijn eerste blog, ‘Ik ga naar Mali en ik neem mee’, stond in het teken van de voorbereidingen op mijn verkenningsmissie naar Mali. Bij terugkomst viel het me op dat mijn vriendin, mijn beste vrienden, mijn familie en ook mijn collega’s eigenlijk meer benieuwd waren naar de situatie in het land dan dat zij interesse hadden in hoe de missie nu daadwerkelijk was gegaan. Daarom sta ik in dit tweede blog stil bij mijn ervaringen rondom de (veiligheid) situatie in Mali, voordat ik het in mijn derde blog dan toch maar ook over de verkenningsmissie zelf ga hebben.

Goed voorbereid – ofwel na het lezen van een aantal veiligheidsrapporten, een skype met ICCO’s veiligheidsadviseur en een aantal gesprekken met Malinezen – vertrok ik naar Mali. Toch enigszins op mijn hoede liep ik de eerste dag door de straten van Bamako. Op het eerste gezicht leek er niet zoveel veranderd te zijn in vergelijking met de laatste keer dat ik in Mali was (2009). Nog steeds veel volgepakte groene busjes, nog steeds overvolle gele taxi’s, nog steeds teveel scooters met bestuurders zonder helm, nog steeds schoenenkraampjes met Vans langs de kant van de weg en nog steeds veel chillende en theedrinkende mannelijke Malinezen op een bankje. Op het eerste gezicht niets aan de hand dus. Maar schijn kan bedriegen, zeker als je ergens minder dan 24 uur geleden geland bent.

Bij het achterhalen van telefoonnummers van UN personeel kwam ik erachter dat de richtlijnen op dit gebied iets zijn aangescherpt. Telefoonnummers mogen niet meer zomaar aan Jan en alleman verstrekt worden. Ook is het spotten van (I)NGO logo’s een meer uitdagende bezigheid geworden dan voorheen het geval was. Veel (I)NGO’s hebben ervoor gekozen hun logos van de muren van het kantoor te verwijderen. Beide maatregelen hebben alles te maken met een aangescherpte veiligheidspolitiek. Ook de toeristen zijn, op een enkeling na, verdwenen. Voor hen in de plaats zijn een aantal journalisten gekomen. In mijn hotel ‘The Sleeping Camel’ ontmoet ik twee journalisten, Tamasin Ford en Bonnie Allen. In hun publicaties voor The Guardian uiten de Malinezen die ze interviewen hun zorgen, vooral over de situatie in het noorden en het lange wachten op mogelijk militair ingrijpen.

Timboektoe, bekend als culturele hoofdstad van Mali en vaste uitvalsbasis van Donald Duck, is één van de steden in het noorden van Mali waar je nu liever niet wilt vertoeven. Jeanine Julen schrijft in het NRC stuk ‘Mali’s blues zwijgt’ dat een Al-Qaida gelieerde groep de stem van de woestijn het zwijgen oplegt. In plaats van de Malinese blues komen nu Koranverzen uit de speakers van Timboektoe’s radiostation. De culturele hoofdstad met haar muziek en kunst lijkt te veranderen in een ‘jihadistische nachtmerrie’, aldus Mark Townsend. Geschokt lees ik zijn artikel ‘Mass rape, amputations and killings – why families are fleeing terror in Mali. Met de komst van de islamitische terreurgroepen en de invoering van de Sharia lijkt het volkomen uit de hand te lopen in het noorden van Mali. Veel Malinezen vluchten daarom naar het buurland Burkina Faso of het zuiden van Mali.

donald duck

Of de situatie op korte termijn zal veranderen is maar zeer de vraag. Zeker omdat er naast een militaire crisis ook een politieke crisis in het land gaande is. Veel Malinezen kunnen maar moeilijk het geduld opbrengen om nog een aantal maanden te moeten wachten op een militaire interventie in het noorden. De kans dat het Malinese leger zonder internationale assistentie is opgewassen tegen de noordelijke Islamitische terreurgroepen is echter zeer klein. Check het bamakobruce blog voor meer ins en outs hierover.

Leave a Reply

