Ik ga naar Mali en ik neem mee!

Zondag achttien november om tien minuten over vier ’s middags vertrekt mijn vlucht vanaf Parijs Charles de Gaulle richting Bamako. Veel tijd om te acclimatiseren is er niet. Maandagochtend start ik met een gesprek met Hubert Diabate. Een ervaren Malinese consultant en voor anderhalve week mijn rechterhand tijdens een ontdekkingsreis door het Malinese ‘sport for development landschap.

De voorbereidingen voor de missie zijn al enkele maanden eerder van start gegaan. Dertien September 2012 maakte ik een klein vreugdedansje na te zijn aangenomen als projectleider Mali, bij NSA-International. Samen met Right to Play en KNVB is NSA-International verantwoordelijk voor de uitvoering van een sport & ontwikkelingsprogramma (2012 – 2015), gefinancierd vanuit het ministerie van Buitenlandse Zaken.

Mali is slechts één van de landen in het programma. En als startend projectleider vind ik het helemaal niet erg dat ik mij volledig mag richten op Mali. Een prachtig (sport) land waar in het bijzonder voetbal en basketbal erg populair zijn. Belangrijke vraag voor mij is wat NSA-International aan dit prachtige sportland kan toevoegen. Als projectleider kan ik in het vliegtuig stappen, arriveren in Mali en zeggen: “hoi, mijn naam is Ward en ik wil graag een basketbal- en voetbalcompetitie organiseren”.

En hoe mooi ik basketbal en voetbal ook vind, toch denk ik dat NSA-International een meer waardevolle bijdrage kan leveren binnen de Malinese ‘sport for development’ sector. Een goede voorbereiding is daarbij belangrijk. Eerst maar even contact opnemen met Right to Play. In tegenstelling tot NSA-International heeft Right to Play al jaren ervaring in Mali. Via Marleen Romeny, van Right to Play Nederland, kom ik in contact met Amadou Cissé, country officer van Right to Play Mali. Amadou reageert direct enthousiast, hij wil de ervaringen van Right to Play graag met me delen. Dat is mooi. Gelijk maar even een afspraak maken.

Ook stuur ik een eerste mail naar de Nederlandse ambassade. Ik ben benieuwd naar haar visie is op ‘sport for development’ en of zij activiteiten ondersteunt op dit terrein. Daarnaast kan zij met haal lokale voelsprieten mij wellicht in contact brengen met een aantal leuke lokale clubs. Al snel krijg een bericht terug van To Tjoelker, chef ontwikkelingssamenwerking Mali. Ik ben van harte welkom voor een bak koffie op de ambassade. Tevens verbindt ze me door met Diourrou Cissé, de ambassademan die me veel kan vertellen over de verschillende maatschappelijke organisaties in Mali.

Langzaam aan begint zich een klein sneeuwballetje te ontwikkelen. Via bestaande contacten, een beetje googlen en wat Malinese vrienden leer ik steeds meer mensen en organisaties kennen die actief zijn in de Malinese ‘sport for development’ scene. Het is mooi dat ik steeds meer relevante contacten heb in Mali en dat dat de eerste paar dagen van mijn verkenningstrip al aardig zijn ingekleurd. Maar om uiteindelijk zoveel mogelijk uit de missie te halen is het belangrijk een sparringpartner te hebben. Iemand met wie ik de bilaterale gesprekken kan voeren, een gezamenlijke analyse kan doen en kan brainstormen over de beste interventiestrategie voor NSA-International. Op zoek dus naar een (lokale) consultant.

Tijdens mijn tijd als junior actie onderzoeker bij ICCO heb ik veel samengewerkt met Victor van der Linden, consultant bij Fair & Sustainable Mali. Wellicht dat hij me in contact kan brengen met een Malinese consultant. Ook heeft mijn moeder, Marleen Heus, nog een aantal contacten overgehouden uit haar tijd bij het Koninklijk Instituut voor de Tropen (KIT). Uiteindelijk kom ik zo terecht bij Hubert Diabate, een ervaren Malinese consultant. Hubert is positief als ik hem benader. Sport is niet zijn eerste expertisegebied, maar met een breed netwerk en een jarenlange ervaring als consultant denk ik dat ik persoonlijk veel van hem kan leren en dat hij veel voor NSA-International kan betekenen.

Tot nu toe lijkt de voorbereiding voorspoedig te verlopen. Een goede consultant staat me bij. Afspraken staan gepland bij de Nederlandse Ambassade, Right to Play, Association Malienne pour la Promotion de la Jeune Fille et de la Femme (AMPJF) en Institut National de la Jeunesse et des Sports (INJS). En ik vermoed dat het niet enkel bij deze afspraken gaat blijven. Eenmaal in Bamako gearriveerd wordt het een stuk makkelijker om met personen en organisaties in contact te komen en zal de sneeuwbal steeds sneller gaan rollen. Of zoals mijn consultant Hubert Diabate al zei:  “Je sais que sur place, les choses peuvent se dénouer plus facilement”. Over hoe ‘facilement’ dit allemaal is gegaan horen jullie in het volgende blog meer.

Leave a Reply

